Св. Іоан від Хреста (Juan de la Cruz) - ПЕРЕСТОРОГИ (CAUTELAS)

Опубліковано о. Олег Вчення

Повчання і перестороги, яких повинен дотримуватися кожен хто хоче бути дійсним ченцем і прийти до досконалості

Цей трактат про чернечу  досконалість був написаний в Calvario в літах 1578-1579 для кармелитанок босих в Beas

1.   Якщо чернець хоче в короткий час досягти святого зосередження, духовного мовчання, зречення і духовної вбогості, аби радіти повнотою миру, прохолодою Святого Духу і з'єднається з Богом, а також звільнитися від усіляких перешкод і речей сього світу; вберегтися від нападок і обману диявола; звільнитися від самого себе – повинен точно виконувати нижче вказані поради. Причому хочу відмітити, що всі рани, які отримує душа, походять від трьох вже згаданих ворогів, якими є: світ, сатана, і плоть.

Світ є ворогом менш важким для перемоги. Сатана дуже важкий в розпізнанні. Плоть же є зі всіх найбільш упертою, її атаки продовжуються так довго, як довго живе стара людина.

Аби перемогти одного з цих ворогів, потрібно перемогти всі три; коли один ослаблений, слабнуть і двоє останніх, а коли переможені всі три, душа може вже не воювати.

ПЕРЕСТОРОГИ ПРОТИ СВІТУ

Аби повністю звільнитися від шкоди, яку може завдати тобі світ, ти повинен дотримуватися трьох застережень.

ПЕРЕСТОРОГА ПЕРША

Перше застереження полягає в тому, щоб всіх рівно любив і про всіх рівно прагнув забути, чи будуть це родичі або хто інший, аби відірвав своє серце як від одних, так і від других. У якомусь сенсі навіть більш від родичів, ніж від інших, із-за побоювання, щоби тіло і кров не оживали разом з природною любов’ю, завжди більшою між родичами, і яку необхідно також приборкувати, якщо хочемо досягти духовної досконалості. Отже, чужими вважай їх всіх і таким чином кращу їм зробиш послугу, ніж обдарував би їх почуттям, яким ти повністю зобов'язаний Богові.

Не люби одну людину більше іншої, бо помилишся. На більшу любов заслуговує той, кого Бог більше любить, а ти не можеш знати, кого Бог любить більше. Забуваючи рівно про всіх, як повинно для святого зосередження, більшою чи меншою мірою уникнеш помилки. Отже, взагалі не думай про них, ні поганого, ні хорошого, але уникай їх, як тільки можеш. Якщо це упустиш, то не будеш ченцем, не досягнеш святого зосередження і не звільнишся від недосконалості. Якщо дозволиш собі в цьому відношенні на певну свободу, то обдурить тебе в одному або в іншому сатана, або сам себе обдуриш якимсь своїм помилковим представленням добра або зла. Зберігаючи ж ці зауваження, будеш безпечний, оскільки немає іншого способу, щоби уникнути шкоди і недосконалості, що заподіюють душі творіння.

ПЕРЕСТОРОГА ДРУГА

Друге застереження проти світу відноситься до матеріальних благ. Для повного звільнення від шкоди і для утихомирення зайвих бажань ти повинен знехтувати всяким маєтком і абсолютно ні про що не піклуватися: ні про їжу, ні про одяг, ні про яку-небудь сотворену річ, ні про завтрашній день, лише все своє старання звернути до інших, вищих речей, тобто: шукати Боже Царство, що означає ні в чому не ображати Бога, а  вся решта - як переконує нас Господь, - «додасться вам» (Мф 6,33). Адже не може забути про тебе Той, який піклується про звіряток. Таким чином досягнеш тиші і спокою у почуттях.

ПЕРЕСТОРОГА ТРЕТЯ

Третє застереження є вкрай необхідним, аби ти міг вберегтися в монастирі від всякого шкідливого впливу, що може виникнути з боку ченців. Безліч монашаствуючих унаслідок недотримання її не лише втратило мир і добро душі, але дійшло (і зазвичай завжди доходить) до того, що чинять величезне зло і гріхи. Це застереження полягає в тому, щоби ти зі всією строгістю побоювався, аби не думати, а тим більше, не говорити про те, що відбувається в спільноті, або що робить який-небудь конкретний чернець, або що з ним сталося; ні про його походження, ні про поведінку або справи, навіть, якби це було щось важливе. Не видавай цього під виглядом своєї палкості або допомоги в боротьбі із злом, хіба що лише тому, кому свого часу по праву необхідно сказати. Отже, нічим не спокушайся і не дивуйся з того, що бачиш, що помічаєш, прагни тримати свою душу в забутті про все це.

Навіть якщо б ти жив серед ангелів, коли почнеш їм приглядатися, багато що тебе дивуватиме, тому що не можеш зрозуміти їх природу. Ось тобі приклад: дружина Лота (Бут 19,26), яка приголомшена карою Содому, обернулася, щоб подивитися, що там відбувається, і Бог покарав її за це, перетворивши на соляний стовп. Тепер бачиш, що якби навіть тобі довелося жити серед бісів, Бог вимагає, аби ти не звертав уваги на їх справи, тільки повністю відвернувся від них, а душу свою прагнув зберегти чистою і цілком відданою Богові, не дозволяючи, щоби перешкодила тобі яка-небудь думка про те або інше. Також будь упевнений, що в монастирях і спільнотах завжди буде щось, що може тобі перешкодити, так що не буде недоліку в бісах, які прагнутимуть стурбувати святих, і Бог допускає це, аби випробувати їх.

Тому, якщо не докладатимеш зусиль бути таким, неначе тебе в будинку не було, не будеш ченцем. Хай ти навіть і багато справ робив, не прийдеш до святого зречення і зосередження, і не уникнеш шкоди, що виникає із занять чужими вчинками. Не зберігаючи цього застереження, навіть якщо б ти мав найкращі наміри і завзятість, ляжеш жертвою диявольських тенет. Та ти вже в них заплутався, і ще як, якщо дозволяєш увійти до твоєї душі подібному розсіянню. Пригадай слова святого апостола Якова: «Якщо хтось з вас думає, що він благочестивий, і не приборкує свого язика, лише спокушає своє серце, в того порожнє благочестя» (1,26). Мається на увазі як внутрішня, так і зовнішня мова.

ПЕРЕСТОРОГИ ПРОТИ САТАНИ

Кожен, хто жадає досконалості, зобов'язаний строго зберігати три застереження, вказані нижче, щоби вберегтися сатани, другого свого ворога. Варто відмітити, що серед підступів, вживаних сатаною, аби спокусити духовних людей, найбільш використовуваною є така, яка не спокушає безпосередньо до зла, але прагне ввести в оману позірним добром, бо знає, що за відвертим злом так легко не підуть. Тому потрібно тобі завжди побоюватися речей, які виглядають добрими, а особливо, що не походять з послуху.

Упевненість і безпеку в цьому відношенні знайдеш, звертаючись за порадами до тих, яким доручено їх приділяти.

ПЕРЕСТОРОГА ПЕРША

Отже, перше застереження таке, щоби ніколи не робив нічого без наказу послуху (за винятком обов'язків), жодної дії, хоч би вона здавалася тобі доброю і повною добра, як для себе, так і для інших членів в домі і поза ним. Таким чином, придбаєш заслуги і безпеку. Відречися свавілля, а звільнишся від сатани і від шкоди, про яку не знаєш, але за яку свого часу зажадає звіту Бог. Якщо не дотримаєш цього, як в малих, так і у великих речах, без сумніву, більшою чи меншою мірою, обдурить тебе сатана, навіть якщо б ти з повним переконанням думав, що поступаєш добре. І, якщо б не було більшої шкоди, окрім як не в усьому керуватися послухом, вже була б це помилка гідна кари, бо послух приємніший Богові, ніж жертви (1Цар15,22). Через те дії ченця не є його власністю, але править ними послух і якщо виймаєш їх з-під слухняності, розрахуєшся за них, як за втрачені.

ПЕРЕСТОРОГА ДРУГА

Друге застереження таке,  щоби в  наставнику бачив лише Бога, якого наставник тобі замінює, незважаючи на те, яким він власне є. Знай же добре, що сатана буває тут дуже діяльний. Таке відношення до наставника, яке ми вже пригадали, стає джерелом великої користі і поступу; чинити ж навпаки - це величезна втрата і шкода. Ось і старайся посилено, щоби не звертати уваги на його стиль, звички, моральну цінність, на спосіб його життя, бо через все це потрапиш в такого роду небезпеку, коли надприродний послух заміниш на чисто людський, і керуватимешся тим, що бачиш в твоєму наставнику, а не бажанням сподобатися Богові, якого не можеш бачити, але якому повинен служити в особі наставника. Твій послух у цей момент стає порожнім, і тим менш гідним нагороди, чим більш негативні сторони наставника тебе приголомшують, а на додаток – притягують. Тому запевняю тебе, що сатана, спокушаючи таким чином ченців, багато з них збив з дороги досконалості. Їх послух так понятий, має в Божих очах дуже малу цінність, адже слухаючись наставників, посилаються на подібні мотиви.

Якщо не переламаєш себе, щоб так влаштуватися, аби стало тобі абсолютно байдуже, щонайменше, згідно з твоїм власним відчуттям, якого маєш начальника, ніяк не станеш духовною людиною і не виконаєш добре своїх обітниць.

ПЕРЕСТОРОГА ТРЕТЯ

Третє застереження направлене безпосередньо проти сатани. Полягає воно в тому, аби від щирого серця прагнув упокоритись в словах і вчинках, втішаючись добром інших, як своїм власним, сердечно бажаючи, аби у всьому більш почитали інших; і ось таким чином переможеш зло добром, далеко відкинеш сатану і придбаєш радість духа. Прагни вправлятися в цьому, особливо відносно найменш приємних для тебе осіб. Якщо цього не дотримаєш - будь упевнений, що не удосконалишся в справжній любові і також в ній не зростатимеш. Бажай більш бути таким, що повчається всіма, ніж хоч би найменшого серед них самому повчати.

ПЕРЕСТОРОГИ ПРОТИ САМОГО СЕБЕ І ТІЛЕСНИХ СПОКУС

Наступні три застереження повинен дотримати кожен, хто жадає перемогти самого себе і свою тілесність, третього свого ворога.

ПЕРЕСТОРОГА ПЕРША

Перше застереження таке: щоби ти був переконаний, що лише для того прийшов в монастир, аби все тебе вправляли і формували. Отже, щоб позбавитися від недосконалості і непокоїв, які можуть тобі заподіяти поведінка чи звички ченців, і для витягання користі з кожної події, вважай всіх в монастирі покликаними до того, аби тебе різьбити, що по суті і є правдою. Одні повинні випробовувати тебе словами, інші своїми вчинками, решта знову ж таки думками проти тебе, а ти маєш бути м'який до такої їх діяльності, як фігура, яку один різьбить, другий розмальовує, а третій золотить. Якщо ретельно не збережеш цього в спільному житті з братами монахами, то й не досягнеш святого умиротворення і не звільнишся від багатьох злих кривд.

ПЕРЕСТОРОГА ДРУГА

Друге застереження таке, аби ніколи не упустив жодної справи унаслідок того, що не знаходиш в ній смаку або задоволення, якщо служіння Богові вимагає, аби ти її виконав. Не здійснюй жодної справи лише ради смаку і задоволення, яких вона тобі доставляє. Але, якщо потрібно виконати її, то зроби це з таким зреченням, неначебто була тобі немила. Бо без цього не зможеш здобути витримку і перемогти свої слабкості.

ПЕРЕСТОРОГА ТРЕТЯ

Третє застереження, щоби духовна людина ніколи не шукала смаку в своїх вправах і не виконувала їх ради цього смаку, який знаходить в них, а також аби не уникала цих практик унаслідок гіркоти і несмаку, які вони можуть доставити. Ти повинен братися за них і шукати в них завжди труда і умертвлення. Таким чином приборкаєш свою тілесність, оскільки немає іншого способу, щоб позбавитися самолюбства і набути Божу любов.

Про Рух

Рух Світло-Життя заснований у Польщі слугою Божим о.Франциском Бляхницьким. Цей рух є одним з рухів віднови Церкви.
Рух є:

  • євангелізаційним
  • катехуменальним
  • рухом визволення людини

Контакти

Центр Руху Світло-Життя

вул. Чуднівська 1а

с. Корчак

обл. Житомирська

12421

Тел: 096-110-17-34

о. Олег Сартаков

Карта